HomeExcursies en ActiviteitenAccommodatiesBestemmingenWie zijn wijRecensiesBlogVoorwaardenDienstenContact
X

/

donderdag 23 juli 2015

Per spoor rond de Etna

Met de trein de Etna verkennen

De Etna op Sicilië is de hoogste actieve vulkaan van Europa. De kans dat je bij een bezoek aan de omgeving lava ziet stromen is zeker aanwezig. Maar zolang de vulkaan pruttelt zal er geen grote uitbarsting komen, zo zeggen de bewoners. De laatste grote uitbarsting was in 2002. De imposante kolossale berg is maar liefst 3.325 m hoog en ligt op 35 km ten noordwesten van Catania. Natuurlijk kun je de Etna tijdens je rondreis vakantie op Sicilië met de auto, bus, kabelbaan en/of te voet bedwingen maar dé meest relaxte manier om de vulkaan van alle zijden in zijn volle glorie te zien is per trein. Het privéspoorwegmaatschappij-tje Ferrovia Circumetnea beschikt over een aantal rode en groene treinstellen die vier keer per dag rondom het gigantische Parco dell’Etna treinen. De route uit 1895 van 114 km gaat met een slakkengangetje van gemiddeld 30 km/uur en dat betekent dat de treinreis ongeveer 4 uur in beslag neemt, afhankelijk van het weer.

Circumetneatrain4

Boemeltreintje

Het is een lokale trein die dorpen en steden aan de voet van de Etna met elkaar verbindt. De route gaat van Giarre-Riposto naar Linguaglossa, Randazzo, Bronte en Paternó naar Catania óf andersom, je kunt dus kiezen welke kant je op gaat tijdens deze mini rondreis door Sicilië. Deze ‘bus op rails’ is dé manier om zonder stress van het drukke verkeer van de mooiste uitzichten van de Etna te genieten. Vooral voor kinderen is dit een speciale belevenis. Met een beetje geluk mogen ze over de schouder van de machinist meekijken.

De treinstellen zijn bijna antiek maar passen uitstekend bij de sfeer van de reis. Zo wordt de trein nog volledig handmatig bestuurd en de ouderwetse uitstraling van de machinistencabine roept een hoop oh’s en ah’s op. De machinist is tevens kaartjesverkoper op het perron en zo kan het gebeuren dat hij eerst zijn machinistenpet moet verruilen voor zijn kaartjesverkopers pet voordat je een kaartje kunt kopen welke overigens niet al te duur zijn (circa € 10).

Omgeving

Onderweg geniet je van de uitzichten, kleine dorpen, de zéér vruchtbare lavagrond, lavarotsen en de verschillende ‘lagen’ van de Etna. In de verte zie je bij helder weer hoge dennenbomen langzaam veranderen in grassen, mossen en bloemen en uiteindelijk naar de zo kenmerkende zwarte steen. Dichterbij zie je de terrasvormige wijngaarden en amandel -en hazelnootboomgaarden.

Het treinstel slingert en puft zich langs de soms onmogelijk uitziende route. Ik weet zeker dat - mocht dit vanuit hoogte door een drone gefilmd worden - het zeker een beeld zal opleveren van een kleine speelgoedtrein in een wijds landschap.

Dorpjes

Het grootste dorp op de noordoostelijke helling en tevens één van de eerste stops is Linguaglossa. Vanaf hier vertrekken veel excursies naar de krater. Hier vindt je met lava bedekte straten, mooie muurschilderingen en huisjes met smeedijzeren balkons.

De volgende stop is Randazzo en ligt het dichtst bij de kraters. Het treintje moet aardig zijn best doen om het op 765 m hoge dorpje te bereiken. Het hele donkere, middeleeuwse stadje is volledig van lavasteen gebouwd! Maar hier vindt je wel een gezellig dorpspleintje, smalle steegjes en de Santa Maria kerk en een castello. Soms dien je hier ook over te stappen op een ander treinstel. Je kunt trouwens bij elke stop uitstappen. Je hebt dan de gelegenheid om de omgeving te verkennen. Vervolgens neem je gewoon weer de volgende trein! Krijg je in Randazzo trek? Ga dan eens proeven bij Ristorante San Giorgio e il drago (+39 095923972) waar oma aan het fornuis staat en de meest heerlijke Siciliaanse streekgerechten en specialiteiten op tafel tovert!

Vervolgens stop je in Bronte, het dorpje van de pistachenoten. In oktober vieren ze hier de bekende oogst- en pistachefeesten.

Bijna al de verlaten stationnetjes roepen een sfeer van vroeger op. Dit waren ooit belangrijke en drukke stations. Nu neemt de trein hier alle tijd, hier geen taferelen van nerveuze passagiers die nog krampachtig op het laatste moment aan boord proberen te komen.

Je geniet onderweg van de genoemde pistacheplantages, cactussen en citroenbomen die je, al hangend uit de ramen, bijna letterlijk kunt aanraken.

De spoorwegmaatschappij bestaat al sinds 1895 en menigmaal wordt je aan deze vervlogen tijden herinnert. Zo beschikken de twee rode treinstellen nog over originele Fiat ALN 56 motoren, beter bekend als Littorine, die tijdens de zomermaanden voor speciale ritjes ingezet worden.

Circumetneatrain7

Na een uurtje of vier kom je uiteindelijk Catania aan en heb je genoten van een érg leuke, originele ervaring tijdens je vakantie op Sicilië.